CORAZ WIĘCEJ LUDZI INTERESUJE SIĘ GRAMATYKĄ

dostępna

I słusznie.
Oraz widzę, że osoby, które interesowały się głównie pismem, np głagolicą czy runami, zaczynają używać określeń gramatycznych i włączać te elementy do swojej pracy.

Wszystko pięknie , ale potrzebne są definicje.

Sprawa nie jest taka prosta. Juz w wielu dyskusjach słyszałam, że używa się słowa „morfem” , ale osoby używały tego słowa niezgodnie z jakąkolwiek definicją.
I robi się bałagan.

Właściwie każda nazwa quasi łacińska ma swój odpowiedni w nazwie polskiej.
I tak fonem zasadniczo oznacza „dźwięk”
a morfem „kształt.

Tylko że wówczas robi się zamieszanie 🙂

————-
Definicje językoznawcze utrwalone są takie

net :
” Morfem – najmniejsza grupa fonemów, która niesie ze sobą określone znaczenie i której nie można podzielić na mniejsze jednostki znaczeniowe.
Najmniejsza jednostka znacząca języka, dająca się wyodrębnić w budowie wyrazu, np. w wyrazie chodnik można wydzielić morfem chod- ”

CZYL JAK MAMY SŁOWO
„mama”
to morfemy to „MA” + „MA”

———————————
net :
fonem to w językoznawstwie: podstawowa, abstrakcyjna jednostka systemu dźwiękowego języka, mająca określony, minimalny zespół cech pozwalający odróżnić ją od innych takich jednostek (na przykład fonem /t/ odróżniają takie cechy jak bezdźwięczność, zwartość i zębowość)

——————
CO Z TEGO WYNIKA?

że morfem niesie ZNACZENIE a fonem NIE NIESIE ZNACZENIA

Tylko że to nieprawda. 🙂

Widać to juz gdy wchodzimi w inne dookreślenia, np w Rdzenie słów i podstawy słowotwórcze.
Rdzeniem wtedy może być także coś co w innym kontekście nazwalibyśmy fonemem

W każdym razie, znaczenie mają i fonemy i morfemy.
Tak naprawdę w gramatyce wyjściowej starożytnej
!!
Fonem to dźwięk
a morfem to kształt
Stanowią jedność.
I morfemem powinniśmy nazywać wizualną formę fonemu.

Ale —> ja po prostu terminu morfem nie używam.
Bo jego definicja jest już wyjściowo zaburzona, a teraz jeszcze bardziej wszyscy wszystko gmatwają, gdy wiedza o gramatyce się popularyzuje .

Fonem dla mnie MA znaczenie.
Wiec nie zgadzam się z de Saussurem.
Nie zrozumiał on do końca tego, co napisano w Wedach na temat sanskrytu .
(bo stamtąd Anglicy i Niemcy mają swoją wiedzę o gramatyce, dzięki tamtym studiom gdy Polski nie było na mapie zaczęli tworzyć naukę i w niej językoznawstwo. Od początku w sposób zakłamany. Aczkolwiek dzięki tym studiom rozbudowali sobie kulturę, poprawili stan języka , uporządkowali go biorąc wprost dla siebie koncepcje starożytnej gramatyki )

—>
A termin Rdzeń — odnosi się do dźwiękowo-wizulnej najmiejszej części słowa

I tak !
Wygląda to jak podział na morfemy

Ma – Ma

Tylko, że samogłoski są dla mnie drugorzędne w etymologii.
Więc rdzenie rzeczywiste to M M

Pozdrawiam

Te rzeczy poruszę w PAŹDZIERNIKU NA TRANSMISJACH.
Ale będzie tylko obrazowo i z przykładami.

JC

Joanna Chołuj JCLady Alternative Education
https://joannacholuj.pl
https://jcalternativedu.com
https://www.facebook.com/jcalternativedu

KONSULTACJE ANALIZY HOLISTYCZNE
https://joannacholuj.pl/konsultacje
https://jcalternativedu.com/index.php/counselling/

KREATYWNE-TERAPEUTYCZNE KRĘGI dla KOBIET
KREATIVE-THERAPEUTIC CIRCLES for WOMEN
https://joannacholuj.pl/warsztaty PL
https://jcalternativedu.com/index.php/workshops/

13 ZESTAWÓW KART – GIER
https://joannacholuj.pl/karty-gry/
https://jcalternativedu.com/index.php/cards-games/

KSIĄŻKI – KREATYWNIE & KLAROWNIE
BOOKS – KREATIVE & KLEAR
https://joannacholuj.pl/mojeksiazki
https://jcalternativedu.com/index.php/books/

KURSY
ODZYSKAJ PEŁNIĘ KOBIECOŚCI / REGAIN FULL FEMINITY
KURS WIEDZY STAROŻYTNEJ / COURSE OF ANCIENT KNOWLEDGE
KURS POLSKIEJ GRAMATYKI STAROŻYTNEJ
https://jclady-alternativedu.thinkific.com/
https://joannacholuj.pl/kursy/

YT https://www.youtube.com/joannacholujprof
BLOG https://joannacholuj.pl/blog

TWÓRCZOŚĆ PROZATORSKA I POETYCKA https://joannacholuj.pl/pisze-2

#joannacholuj #joannachołuj @joannacholuj
#jcalternativedu #alternatywnaedukacja #jclady #kobiecość #męskość
#samouzdrawianie #język #gramatykapolska #analizyholistyczne #wiedźma #konsultacje #książki