GDY ZACZYNAŁAM PRZYGODĘ Z JĘZYKAMI …

Gdy zaczynałam tę „przygodę” z językami,
 
… a było to pewnie w niemowlęctwie gdy mówiłam „gugu” bo wcale nie zaczęłam mówić od razu pełnymi wielokrotnie złożonymi zdaniami w siedmiu językach obcych 😉 ale pomińmy ten moment….
 
gdy więc zaczynałam przygodę z językami to mogłam mieć jakieś 10 lat i wtedy był to czas wymyślania języków szyfrów, które sprawią, że rodzice nie będą nas rozumieć (mnie i brata).
Zabawa byłą przednia i wciągająca. Byliśmy z bratem w tym niesamowicie biegli a języków używaliśmy kilku – ten sylaby od tyłu, głoski od tyłu, wstawianie sylab. Potem doszło pisanie szyfrem, np odwróconym pismem lustrzanym…
 
… ale i tak nie dorównałam w tym mojemu synowi, z którym ja bawiłam się podobnie w jego dzieciństwie, w efekcie on zaczął wymyślać takie szyfry mówione i pisane które były poza zasięgiem mojej inteligencji i szybkości uczenia się…
A potem zaczął tak bawić się z bratem.
TO BARDZO ROZWIJA MÓZG DZIECKA
 
Gdy wiec zaczynałam zabawę językami
na początku NIGDY NIE PYTAŁAM – PO CO
 
ale od Liceum zawsze już pytałam PO CO
 
Porzuciłam angielski, który był dla mnie tragicznie niespójny i nielogiczny w LO, miałam też ciągły kalejdoskop nauczycielek.
W końcu przysiadłam, czegoś tam się nauczyłam i nawet dostałam 5 na pisemnym i ustnym na maturze.
Nadal uważałam że NIE UMIEM NIC.
I pytałam – Po Co ja się tego uczę?
 
Ale w ostatniej klasie LO zawitała nam do szkoły pewna urocza PAni Aleksandra, nauczycielka francuskiego, organizująca swój pierwszy własny kurs francuskiego. Była GENIALNA. Logiczna. Używała nowych książek, a starych metod. Mój zeszyt był pełen tabelek, spisów i rysunków.
Potem zdecydowałam, że nie mam odwagi zdawać na Romanistykę wiec zdałam na Polonistykę. Tak po prostu. Bezproblemowo.
Za to uczyłam się w Instytucie Francuskim u Pani Profesor Wesołowskiej, kobiety MISTRZ. Kolejna cudowna genialna nauczycielka. Moja guru. Radosna, cierpliwa, logiczna, spójna. Stara
szkoła stare metody…
Uczyłam się tak szybko, że uznałam że Polonistyka nie dla mnie i zdam na Romanistykę. Ale ponieważ własciwie wolałam uciec z Polski całkowicie to po prostu najęłam się do pracy jako au pair i tak znów wylądowałam na kursie francuskiego. I kolejne egzaminy. I wciąż pytałam PO CO ?
 
Wróciłam kończyłam Polonistykę, dwa razy ZDAŁAM na Romanistykę nawet z wyróżnieniem, ale nie podjęłam studiów , zapewne dlatego że za wiele razy i może w nieodpowiednim momencie pytałam PO CO
Potem kończyłam Polonistykę, było pięknie, praca dwujęzyczna, profesor genialny prof Karpiński z IBL , propozycja druku, propozycja pracy naukowej, ale ja pytałam PO CO
 
Potem te pytania powtarzałam CIĄGLE.
Gdy najmowałam się do kolejnej pracy, gdy robiłam kolejne studia językowe i nawet natrafiałam na moją najukochańszą profesorkę francuskiego tamże, gdy otwierałam własną szkołę językową, gdy wymyślałam kolejne zajęcia językowo-kreatywne wakacyjne..
Gdy uczyłam swoje dzieci , gdy uczyłam setki cudzych dzieci
Gdy rozpoczełam edukację domową
I gdy ciągle żmudnie zapisywałam wszystkie swoje doświadczenia, przemyślenia, pomysły, nowe koncepcje, nowe rozwiązania – jak trafić do tego czy tego ucznia, tej klasy, jak zaciekawić, jak wytłumaczyć, jak inaczej, nie tak to siak.. Jak
 
PO CO PO CO PO CO PO CO
 
W końcu kiedyś siadłam i olśniło mnie PO CO
 
To wszystko , i tak dużo, było PO TO żeby zrozumieć jaki mamy problem.
I jak ułożyć to lepiej.
NADAL ZOSTAŁO DO DZIŚ PYTANIE — PO CO bo większośc ludzi nadal mi je zadaje. Z wyjątkiem może tych koleżanek matek z edu domowej, albo rodziców dzieci które uczyłam albo koleżanek nauczycielek polskiego, które po prostu dzwoniły – dostawały rozwiązanie problemu dla danej klasy, lekcji, testowały działało.
przestawały pytać PO CO
 
ODPOWIEDŹ NA PYTANIE PO CO — nie jest
PO TO BY WSZYSCY ZACZĘLI MÓWIĆ JĘZYKIEM ARIÓW – NIE MA TAKIEGO
nie jest — po to , byśmy uznali W TEJ CHWILI formę „umieją” za błędną…
nie jest – po to , by wprowadzić na hurra mój podręcznik do szkół.
nie jest – po to , by wkurzyć wszystkich wielbicieli liczby podwójnej , starocerkiewnosłowiańskiego i starosłowiańskiego
nie jest – po to by wkurzyć wszystkich, którzy za punkt honoru stawiają sobie – mówić poprawnie (wedle obecnie wprowadzonych norm przez radę językową, czyli również np W Ukrainie …
nie jest – wkurzyć wszystkich nauczycieli, którzy święcie uważają, że obecny układ gramatyki jest bez zarzutu, podręczniki są genialne, a ich klasa uczy się… tudzież wkuwa bez zarzutu
nie jest – po to — by każdy pokochał język polski, bo takich cudów nie sprawimy, jak ktoś kocha najbardziej na świecie chemię, to tak i zostanie, amen
JEST PO TO – BY POWOLI SAMEMU PRZEKONYWAĆ, SIĘ, testować, zaczynać od rzeczy oczywistych nieoczywistych — moich pomysłów jak INACZEJ tłumaczyć powiązania cześci mowy z częściami zdania itd …
Jak inaczej tłumaczyć sposobem przekształcenia zdań prostych w złożone itd..
PO TO PO TO PRZEDE WSZYSTKIM.
A POTEM PO TO BY ZROZUMIEĆ CO SIĘ W JĘZYKU ZADZIAŁO.
ZROZUMIEĆ JAK POWSTAJĄ SŁOWA. JAKA JEST LOGIKA TEGO CO MÓWIMY.
A POTEM ŻEBY PRZYWRÓCIĆ CHOĆBY SOBIE SAMEMU W SWOICH WŁASNYCH NOTATKACH I ROZUMOWANIU – DAWNE NAZEWNICTWO KTÓR PODAJĘ NIŻEJ…
Czyli niby to samo , ale nie z nazwami od Sasa do lasa , ale spójnymi
W dużej mierze jak w sanskrycie
 
W pewnym momencie bowiem….
Zrozumiałam, że tak naprawdę nie ma idealnego języka, a liznęłam ich kilkanaście, z arabskim i sanskrytem włącznie.
 
Nie ma języka idealnie uporządkowanego w gramatyce, i takiego nie będzie. Bo nie mamy czasów cywilizacji telepatii, porozumienia bez przemocy szacunku , przepływu i miłości
Nie mamy satya jugi. Tylko kali jugę. Albo jej koniec.
 
A WIĘC JESZCZE RAZ —– >
 
PO CO wiec w tym się grzebać ?
Pytali mnie wszyscy, setki ludzi PO CO PO CO …
Po co się wysilasz? Nie możesz tak jak w książce?
Chce ci się ciąć te kartki? Chce ci się robić te rysunkii?
Chce ci się robić oddzielną grę niemal dla każdego ucznia?
 
Nie chce mi się? Nie myśle o tym. Po prostu CHCĘ żeby zrozumiał
 
A polski trudno zrozumieć.
 
Więc zaczęłam grzebać. I teraz jak ktoś mnie pyta PO CO to też nie mam odpowiedzi.
Nie wiem PO CO chcecie podręcznik dla dzieci do gramatyki.
To i tak będzie PODRĘCZNIK DLA WAS.
 
Nie można dziś powiedzieć dziecku – jest osiem przypadków i takie są końcówki….
Ale … można uczyć od małego opowieściami.
Właśnie o tych przypadkach
 
więc nie wiem PO CO mam pisać gramatykę dla dzieci.
 
Ale usiądę i spróbuję ją napisać. Albo inaczej. Usiądę i napiszę.
 
Mamy logiczną gramatykę. Ale nie mamy spójnych nazw gramatycznych.
Mamy logiczną gramatykę. Ale pomieszane szablony odmiany.
 
…..
1. Głoski i litery mają swoje szerokie znaczenia
2. Istnieją czasowniki pierwotne oparte na jednej spółgłosce
3. Słowa powstają przez sklejanie spółgłosek i rozszerzanie znaczeń przez samogłoski.
4. To w jakiej kolejności stoją głoski w słowie nie jest przypadkowe.
5. Istnieje macierz językowa. Można zrozumieć dokładnie jak powstawały słowa.
6. Słowa sklejają się ze sobą. Przyimki stworzyły przedrostki czasownikowe
 
7. Istnieją byty i czynności czyli rzeczowniki i czasowniki czyli imiona (imia) i słowa.
8. Zanim zaczniesz mówić twój mózg pyta PO CO – i tak wybierasz tryb np rozkaz albo orzekanie.
 
9. Istnieją:
 
3 rodzaje rzeczownika męski żeński i nijaki
8 przypadków deklinacji
8 trybów
3 czasy
3 typy czasowników
3 koniugacje (odmiana czasownika)
7 aspektów
 
 
zdjęcia notatek do spotkania w tv Wiedza dla wszystkich, bo ma to być wykład a nie wywiad.
 
Joanna Chołuj
 
Joanna Chołuj JCLady Alternative Education
https://joannacholuj.pl
https://jcalternativedu.com
https://www.facebook.com/jcalternativedu
 
KONSULTATIONS ANALIZY HOLISTYCZNE
https://joannacholuj.pl/konsultacje
https://jcalternativedu.com/index.php/counselling/
 
KREATYWNE-TERAPEUTYCZNE KRĘGI dla KOBIET
KREATIVE-THERAPEUTIC CIRCLES for WOMEN
https://joannacholuj.pl/warsztaty PL
https://jcalternativedu.com/index.php/workshops/
 
KSIĄŻKI – KREATYWNIE & KLAROWNIE
BOOKS – KREATIVE & KLEAR
https://joannacholuj.pl/mojeksiazki
https://jcalternativedu.com/index.php/books/
 
FILMY VIDEOS
https://www.youtube.com/joannacholujprof
 
BLOG https://joannacholuj.pl/blog
 
TWÓRCZOŚĆ PROZATORSKA I POETYCKA https://joannacholuj.pl/pisze-2
 
GRUPA DLA KOBIET ODZYSKUJĘ PEŁNIĘ KOBIECOŚCI
https://www.facebook.com/groups/1069267483855767
 
GROUP FOR WOMEN i REGAIN FULL FEMINITY
https://www.facebook.com/groups/454020633033571
 
#joannacholuj #joannachołuj @joannacholuj
#jcalternativedu #alternatywnaedukacja #jclady #kobiecość #męskość
#samouzdrawianie #język