Metoda holistycznej nauki domowej – 10 TYDZIEŃ

Witajcie,

Oto dziewiąty  post opisujący dokładnie jak przebiega nasza edukacja domowa na zasadzie projektów.

10  TYDZIEŃ

Wprowadzenie:
poza GRA JĘZYKOWĄ rozłożoną na poszczególne dni, stosuję METODĘ PROJEKTÓW OPARTĄ o ZAJĘCIA KREATYWNE.
Zagadnienia z poszczególnych zajęć kreatywnych w danym dniu zawsze się uzupełniają.

Zazwyczaj nie da się zrobić wszystkiego co się planuje.. Ale, to nie szkodzi. Ja te tematy powtarzam i będę powtarzać w różnych wersjach co roku. Można to zmieniać i uzależniać od wieku dzieci, od choroby itd.. 
To jest taki zestaw tematów wiedzy powszechnej.  Wiecej czy mniej? Nieważne. Ale baza musi być. 

Wrzucę potem pełny zestaw tematów, ale w dowolnej kolejności, i nie zsynchronizowanych – takie luźne pomysły jakie mam na poszczególne zajęcia kreatywne. Jeśli chcecie tworzyć coś własnego zapraszam na bloga – będzie wpis. 
A jeśli chcecie już ułożone, zsynchronizowane tygodniami, to zapraszam na wpisy cotygodniowe. Publikuje w miarę realizacji i … czasu na pisanie bloga 🙂

Oto tydzień 10 : Zabawa, karnawał, sacrum profanum


Temat zbieżny z podcastem moim, zapraszam do posłuchania. Zwykle robię jakiś podcast lub film zbieżny z tematem jaki robimy na ed domowej. Zapraszam do subskrypcji kanału, będziecie na bieżąco 🙂
Kanał youtube Joanna Chołuj OkiemMatki

1. poniedziałek – Obrazkologia – temat: równowaga, odpoczynek, zabawa, karnawał, sacrum profanum

2. wtorek – Teatrologia –  Brazylia, karnawał, Wenecja

3. środa – Eksperymentologia – Lądy, kontynenty, państwa
4. czwartek – Gry  – gra podróże po świecie.
5. piątek – Grosikologia – Wspólnota, życie ludzi na świecie. Jak pracuję jak się bawię. a inni?

6. weekend  Artmuz – tańce latynoamerykańskie , rytm, zabawy muzyczne

W całym tym tygodniu chciałam pokazać dziecku:

Grosikologia-historia tym razem. Mówiliśmy o historii przedchrześcijańskiej.
Mam książkę pana Bieszka i bardzo mnie inspiruje. Można oczywiście na zasadzie gdybania.. PRawda? Nie? Na pewno do przeczytania opowieści o Wandzie, Kraku, Popielu..

Korzystałam głównie z książek, które mamy w domowej bibliotece, ze zwykłych podręczników do historii . Jak nie – idźcie do biblioteki albo przeczytajcie coś online 🙂
polecam starocie — ja uważam, że dawna historia była dobrze opowiadana dzieciom w starych książkach (do kupienia na allegro) jak:
– Dzieje Polski, Sz. Kobyliński
– O polskim Chrobotku, H. Januszewska
– Za króla Piasta Polska wyrasta, K.Makuszyński

Jestem tradycjonalistką. Współczesne podręczniki moim zdaniem nie są dobre.
Chaotyczne. Przeładowane wiedzą. Pomijają ważne tematy. Nie uczą logicznie my śleć i „łączyć punktów.”

Polecam przeznaczenie jednej dużej sciany na wielką tablicę historyczną — chronologia wydarzeń w różnych częściach świata wpisywana systematycznie w miarę jak coś czytacie, uczycie się, a nawet wydarzenia z Waszego zycia 🙂 (zdjęcie)

W ramach eskperymentologii mówiliśmy o tym… jak św. Mikołaj może latać 🙂
A raczej o tym jak człowiek zaczął latać – vide playlista o maszynach powietrznych, także patriotycznie o dywizjonie 303. Ale głównie czytaliśmy książki, których o tym mamy kilka we własnej bibliotece. Polecam też album do rysowania (zdjęcie)

Obejrzeliśmy również film o św. Mikołaju biskupie, dokumentalny i rysunkowy. Na tej podstawie zrobiliśmy potem przedstawienie o małym Mikołajku (mój syn nosi to imię 🙂 i dużym Mikołaju. Można zrobić też jasełka.
 
Przydałaby się gra o religii… .Nie mamy takowej. Ale są — o Atlantydzie,
na pewno można użyć kostek – story cubes do opowiadania historii.
http://www.gamesfanatic.pl/2015/10/16/story-cubes-strachy-mity-i-zwierzeta/

Zrobiliśmy własne pierniczki kilkakrotnie, w ramach kultywowania tradycji 🙂



Poniżej zdjęcia  dla inspiracji oraz linki do playlist na kanale nauczycielskim yb Joanna Chołuj:

 

 

 

 

 

Uwaga, to mój wybór, ale też nie polega to na tym, by zostawić dziecko z playlistą przed ekranem samo. Przejrzyjcie, i wybierzcie to co Wam pasuje 🙂 !
Umieszczam tam także kontrowersyjne filmy Ale historia, albo Historia bez cenzury.. To playlista dla starszych dzieci lub rodziców.
Wierzę, że nie zostawiacie waszych siedmio, ośmio, dziewięciolatków samych z wyborem filmów do oglądania 🙂

1 . wszystkie playlisty zajęć kreatywno-projektowych
https://www.youtube.com/channel/UCoeHJncqc-sg3xfrjW6Sa8Q/playlists?sort=dd&shelf_id=6&view_as=subscriber&view=50

2. eksperymentologia
https://www.youtube.com/watch?v=9GorqroigqM&list=PLhqwD-V3PE6XmTvHLovQer4sSpVgCmqrc

3. teatrologia
https://www.youtube.com/watch?v=MGkY9oPfAzo&list=PLhqwD-V3PE6VhlPMar5JcNE2VG4DviKOX

4. grosikologia
https://www.youtube.com/watch?v=Q_yyfS8ArLg&list=PLhqwD-V3PE6VdqQ2RgBloGUyUxHfu_xB7

5 obrazkologia
https://www.youtube.com/watch?v=MQFM1MCGWTg&list=PLhqwD-V3PE6XQI3Tho89iTSB3IaWiljis

6. plasmuz
https://www.youtube.com/watch?v=wimWKMNnW7k&list=PLhqwD-V3PE6Vo8b3k3tqK8bgNBNouQjQo