Joanna Chołuj

mixum dyrdum

czyli wszystko co musisz wiedzieć by zrozumieć jak się porozumieć

GRAMA

Z NIEZBĘDNYMI DLA ZROZUMIENIA DODATKAMI KTÓRYCH CI W SZKOLE NIE MÓWIĄ BO UWAŻAJĄ ŻE JESTEŚ (za młody, za głupi, zbyt umysłowo-ścisły.. itd)

Spis treści

1. Co to jest język i do czego służy czyli coś o Chomskim, który nie jest chomikiem

2. Bukwy litery i alfabety

3. św pismo, święta mowa, mowa trawa, magia słowa, Cyryl i Metody

4. Kilka słów o komunikacji komunikatach i kontekstach

5. Od ogółu do szczegółu i z powrotem – czyli 9 poziomów wielkiej spirali mowy

6. chcesz tę mowę związać, roz-puścić czy podzielić na role? Czyli o rodzajach literackich

7 A tak w ogóle to co to jest ta Litera ? – tura ? I po jasną ch@#$$%ę nam ona?

8. kto był pierwszy i czy na pewno to wiemy?

a słowianie sławianie sława i konteksty

b coś o macimowie

c o pierwszych słownikach

d. o pierwszych gramatykach

9. A tak w ogóle to CO TO JEST GRAMATYKA czyli coś o babciach ?

a. definicja gramatyki

b. trivium quadrivium tfu tfu czyli o ciemnych wiekach

c. trójpodział czyli bullshit in bullhit out i coś o logice

10. o głoskach

a opisując to co masz w paszczy

b mówiac do czego służy

c mówiąc jak było kiedyś

11. nie no – naprawdę inni mogą nie wymówić „ś” a ty też nie umiesz poprawnie powiedzieć „mother” i „three” prawda??? – czyli głoskowanie porównawcze

12. o zgłoskach, przyrostkach, przedrostkach

a. rozłożmy to na części drugie – o budowie wyrazów

b. końcówki i ich radosna twórczość

c. czy polskie zdrobnienia są faktycznie takie dziwne??? o logice -uś/- sia , -nek, nka/nia

13. mowa po kawałku

a. czasownik czyli zrób to w czasoprzestrzeni ?

b rzeczownik czyli istnieje w rzeczywistości ?

c przymiotnik czyli jakie masz cechy?

d. przysłówek bo stoi przy słowie?

e liczebnik bo liczy ?

f. przyimek bo stoi przy imieniu ?

g zaimek bo stoi za imieniem?

h spójnik bo spaja ?

i. party.. co ???

14. jak nie możesz w życiu nic zmienić to zmień przynajmniej końcówkę fleksyjną czyli jak pokochać języki słowiańskie

a. wymieniamy w rzeczownikach czyli przypadki chodzą po ludziach

b. wymieniamy w czasownikach

c. wielka epokowa kłótnia o koniugacje czyli 3 czy 15???

d. wymieniamy w przymiotnikach

e. wymieniamy w liczebnikach

f. wymieniamy w zaimkach

11. jak nadal nic nie możesz w życiu zmienić to zmień sobie szyk zdania czyli jak zrozumieć różnicę między polskim a angielskim

12 jak nic nie możesz w życiu zmieniać to po prostu nie zmieniaj i pozostań zrównoważony – czyli o wyrazach nieodmiennych

13. załadunek wagoników czyli o tym jak mowa zmienia się w tekst – I części zdania

a. orzeczenie czyli o-rzekamy co następuje

b. podmiot czyli jak się wyróżnić w świecie rzeczy (wistym)

c. grupa podmiotu bo fejsbuk twierdzi że lubimy grupy

d. przydawka bo (się) przy-daje

e. okolicznik bo warto znać okoliczności zbrodni

f. dopełnienie bo dr Watson musi wtrącić swoje 3 grosze

g. grupa orzeczenia bo fejsbuk nadal twierdzi że coraz bardziej lubimy grupy

14. załadunek wagoników czyli o tym jak mowa zmienia się w tekst – II niebezpieczne związki

a. związek zgody – jeden z bezpieczniejszych

b. związek rządu – dla odważnych

c. związek przynależności – dla kamikadze

15. załadunek wagoników czyli o tym jak mowa zmienia się w tekst – III zdania czyli daj co masz

a. pojedyncze nie(do)rozwinięte

b. pojedyncze rozwinięte

c. złożone współ-rzędnie czyli prosto jak na osi

d. złożone pod-rzędnie czyli kto kim tu rządzi

e. złożone wielokrotnie czyli dawaj to „Nad Niemnem”

f. o aktywnych i biernych

g. o uzależnionych

h. o tych co przechodzą na drugą stronę … lub nie

16. Ortografia etymologia i gramatyka historyczna

a. jeszcze coś o słownikach

b. rozwalmy Bastylię czyli czy prof. Bruckner zawsze ma rację ?

c. historycznie rzecz biorąc czyli jak daleko gżegłółce do zazuli i kukułki?

d. świt świat święty czyli prawo naturalne zapisane po słowiańsku

e. u kreskowane czy o kreskowane? Czyli o długości głosek

f. „h” czy „ch” ? a czy to ma znaczenie??

g. „ż” czy „rz” ? A jeśli to wymienię?

17. Akcent czyli gdzie nacisnąć mocniej?

a. wyrazowy

b. zdaniowy

c. od tego gdzie nacisnę zależy typ zdania i to czy mnie zrozumiesz (?)(!)

d. przypuśćmy że czasami jeszcze gdybasz

18. Hardcore etymologiczny czyli jak dziadowie najpierw czasownikowo mówili?

a. tabeleczka regularnych

b. opisik

c. tabeleczka nieregularnych

d. opisik

19 . A ja bym wszystkie te gramatyki ułożyła całkiem inaczej I CO MI ZROBICIE?

a. opis wstępny

b. jednokrotność i wielokrotność

c. tabele odmiany czasownika przez aspekty – bo zacznijmy od tego CO CHCEMY POWIEDZIEĆ a potem wybierzmy środki językowe

20 A co to są środki językowe?? i czy każdy musi umieć napisać wiersz? (musi 🙂

a. epitet żebyś wiedział kiedy mówią o tobie źle

b. porównanie żebyś wiedział do czego cię porównują

c. meta.. coś tam czyli raczej przenośnia

d. różne naśladujące dźwięki

e. inne z dziwnymi łacińskimi nazwami