Joanna Chołuj
mixum dyrdum
czyli wszystko co musisz wiedzieć by zrozumieć jak się porozumieć
GRAMA
Z NIEZBĘDNYMI DLA ZROZUMIENIA DODATKAMI KTÓRYCH CI W SZKOLE NIE MÓWIĄ BO UWAŻAJĄ ŻE JESTEŚ (za młody, za głupi, zbyt umysłowo-ścisły.. itd)
Spis treści
1. Co to jest język i do czego służy czyli coś o Chomskim, który nie jest chomikiem
2. Bukwy litery i alfabety
3. św pismo, święta mowa, mowa trawa, magia słowa, Cyryl i Metody
4. Kilka słów o komunikacji komunikatach i kontekstach
5. Od ogółu do szczegółu i z powrotem – czyli 9 poziomów wielkiej spirali mowy
6. chcesz tę mowę związać, roz-puścić czy podzielić na role? Czyli o rodzajach literackich
7 A tak w ogóle to co to jest ta Litera ? – tura ? I po jasną ch@#$$%ę nam ona?
8. kto był pierwszy i czy na pewno to wiemy?
a słowianie sławianie sława i konteksty
b coś o macimowie
c o pierwszych słownikach
d. o pierwszych gramatykach
9. A tak w ogóle to CO TO JEST GRAMATYKA czyli coś o babciach ?
a. definicja gramatyki
b. trivium quadrivium tfu tfu czyli o ciemnych wiekach
c. trójpodział czyli bullshit in bullhit out i coś o logice
10. o głoskach
a opisując to co masz w paszczy
b mówiac do czego służy
c mówiąc jak było kiedyś
11. nie no – naprawdę inni mogą nie wymówić „ś” a ty też nie umiesz poprawnie powiedzieć „mother” i „three” prawda??? – czyli głoskowanie porównawcze
12. o zgłoskach, przyrostkach, przedrostkach
a. rozłożmy to na części drugie – o budowie wyrazów
b. końcówki i ich radosna twórczość
c. czy polskie zdrobnienia są faktycznie takie dziwne??? o logice -uś/- sia , -nek, nka/nia
13. mowa po kawałku
a. czasownik czyli zrób to w czasoprzestrzeni ?
b rzeczownik czyli istnieje w rzeczywistości ?
c przymiotnik czyli jakie masz cechy?
d. przysłówek bo stoi przy słowie?
e liczebnik bo liczy ?
f. przyimek bo stoi przy imieniu ?
g zaimek bo stoi za imieniem?
h spójnik bo spaja ?
i. party.. co ???
14. jak nie możesz w życiu nic zmienić to zmień przynajmniej końcówkę fleksyjną czyli jak pokochać języki słowiańskie
a. wymieniamy w rzeczownikach czyli przypadki chodzą po ludziach
b. wymieniamy w czasownikach
c. wielka epokowa kłótnia o koniugacje czyli 3 czy 15???
d. wymieniamy w przymiotnikach
e. wymieniamy w liczebnikach
f. wymieniamy w zaimkach
11. jak nadal nic nie możesz w życiu zmienić to zmień sobie szyk zdania czyli jak zrozumieć różnicę między polskim a angielskim
12 jak nic nie możesz w życiu zmieniać to po prostu nie zmieniaj i pozostań zrównoważony – czyli o wyrazach nieodmiennych
13. załadunek wagoników czyli o tym jak mowa zmienia się w tekst – I części zdania
a. orzeczenie czyli o-rzekamy co następuje
b. podmiot czyli jak się wyróżnić w świecie rzeczy (wistym)
c. grupa podmiotu bo fejsbuk twierdzi że lubimy grupy
d. przydawka bo (się) przy-daje
e. okolicznik bo warto znać okoliczności zbrodni
f. dopełnienie bo dr Watson musi wtrącić swoje 3 grosze
g. grupa orzeczenia bo fejsbuk nadal twierdzi że coraz bardziej lubimy grupy
14. załadunek wagoników czyli o tym jak mowa zmienia się w tekst – II niebezpieczne związki
a. związek zgody – jeden z bezpieczniejszych
b. związek rządu – dla odważnych
c. związek przynależności – dla kamikadze
15. załadunek wagoników czyli o tym jak mowa zmienia się w tekst – III zdania czyli daj co masz
a. pojedyncze nie(do)rozwinięte
b. pojedyncze rozwinięte
c. złożone współ-rzędnie czyli prosto jak na osi
d. złożone pod-rzędnie czyli kto kim tu rządzi
e. złożone wielokrotnie czyli dawaj to „Nad Niemnem”
f. o aktywnych i biernych
g. o uzależnionych
h. o tych co przechodzą na drugą stronę … lub nie
16. Ortografia etymologia i gramatyka historyczna
a. jeszcze coś o słownikach
b. rozwalmy Bastylię czyli czy prof. Bruckner zawsze ma rację ?
c. historycznie rzecz biorąc czyli jak daleko gżegłółce do zazuli i kukułki?
d. świt świat święty czyli prawo naturalne zapisane po słowiańsku
e. u kreskowane czy o kreskowane? Czyli o długości głosek
f. „h” czy „ch” ? a czy to ma znaczenie??
g. „ż” czy „rz” ? A jeśli to wymienię?
17. Akcent czyli gdzie nacisnąć mocniej?
a. wyrazowy
b. zdaniowy
c. od tego gdzie nacisnę zależy typ zdania i to czy mnie zrozumiesz (?)(!)
d. przypuśćmy że czasami jeszcze gdybasz
18. Hardcore etymologiczny czyli jak dziadowie najpierw czasownikowo mówili?
a. tabeleczka regularnych
b. opisik
c. tabeleczka nieregularnych
d. opisik
19 . A ja bym wszystkie te gramatyki ułożyła całkiem inaczej I CO MI ZROBICIE?
a. opis wstępny
b. jednokrotność i wielokrotność
c. tabele odmiany czasownika przez aspekty – bo zacznijmy od tego CO CHCEMY POWIEDZIEĆ a potem wybierzmy środki językowe
20 A co to są środki językowe?? i czy każdy musi umieć napisać wiersz? (musi 🙂
a. epitet żebyś wiedział kiedy mówią o tobie źle
b. porównanie żebyś wiedział do czego cię porównują
c. meta.. coś tam czyli raczej przenośnia
d. różne naśladujące dźwięki
e. inne z dziwnymi łacińskimi nazwami