Witajcie,

Opowiem w tym poście o mojej ostatniej inspiracji – filmie nt metody trivium w praktyce. 
Wrzucę film na koniec postu.

Otóż trivium to jest metoda stosowana kiedyś wszędzie zanim zaczęła się ok 200 lat temu szkoła typu pruskiego.
To był system łaciński. Nauczanie było podzielone na trzy etapy.

Pierwszy etap : 1 – 10 lat
Drugi  etap: 10 – 13 lat
Trzeci etap: 13 – 15 lat

Zasadniczo w dawnych czasach już dwunastoletnie dzieci uważano za całkiem rozwinięte byty 🙂 i zdolne do pracy. Mówi to też np pan Gatto
i ja się z nim zgadzam. Natomiast metoda trivium obejmuje wiek do 15r życia, gdy dziecko jest naprawdę już ukształtowane.
Potem jest już tylko nauka samodzielna, studiowanie…
Albo praca. Albo najlepiej obie rzeczy.

W każdym z tych etapów skupiamy się na nauce innych rzeczy u dziecka, albo po prostu nieco inaczej podajemy wiedzę (ja wierzę również, albo przede wszystkim w kompetencje dziecka, więc to nie tyle jest podawanie wiedzy na siłę, ile poddawanie bodźców, inicjowanie różnych rzeczy, ale… także bezpośrednie uczenie po prostu, czy egzekwowanie samodzielnej nauki.

Najpierw napiszę jakie są elementy nauki dziecka w poszczególnych etapach, a potem skomentuję jak ja to widzę. W oddzielnym poście zaś — proszę o cierpliwość a najlepiej o subskrypcję bloga 🙂 — napiszę jak ja osobiście w praktyce łączę elementy:
– unschoolingu
-projekty kreatywne holistyczne
– języki obce
– muzykę
– metodę trivium czyli klasyczne nauczanie

Etap pierwszy TRIVIUM to trzy elementy

1 to czytanie i pisanie (przepisywanie kopiowanie tekstów)
2 to ustna narracja.
3 zapamiętywanie.
4 to słyszenie i słuchanie.
5 to rodzinne praktykowanie religii.
6 to plastyka i zajęcia artystyczne.
7 to wycieczki i biblioteki.
8 to praca i służba.
9 to dyscyplina.
10  wiele czasu na zabawę i odkrywanie.

Etap drugi trivium:

1. praktykowanie religii
2. literatura i czytanie na głos
3. historia
4. Wypracowania dyktanda
5. ortografia  gramatyka
6. łacina i greka
7. wczesna logika
8. arytmetyka
9. nauki przyrodnicze

Etap trzeci trivium 

1. religia
2. czytanie na głos
3. historia i literatura

3a .podręcznik,
3b. źródła,
3c. oś czasu,
3d. prowadzenie zeszytu,
3e. biografie pamiętniki
3f. fikcja historyczna
3g. projekty historyczne

4. wypracowania
5. przemówienia dyskusje
6. języki
7. logika

Uważam, że metoda trivium jest bezcenna, bo uczy myśleć i uczyć się samodzielnie w sposób zdyscyplinowany. Ćwiczy pamięć, tworzy bazę.
Poza tym uczy szacunku do tradycji, korzeni i uczy wartości języków klasycznych.
Etap do 10 rż jest kluczowy w sumie. 
Ja wprowadzam różne elementy historii, języków, matmy, edukacji finansowej wcześniej, ale.. na zasadzie projektów tylko i wyłącznie i w ogóle nie sprawdzam tej wiedzy.
Nie ma też elementu teoretycznego, a jeśli jest w podręczniku do edukacji wczesnoszkolnej np gramatyka polska albo matematyczne terminy, to pomijamy te ćwiczenia, albo po prostu nie skupiamy się na tym
(dziecko do 10rż nie musi wiedzieć co to jest iloczyn itd.. Ma umieć liczyć, tabliczkę mnożenia może znać na pamięć w trakcie przyswajania innych rzeczy na pamięć, wierszy na przykład… ) 

Etap pierwszy to etap tylko i wyłącznie praktyczny. 
Ale o tym więcej w następnym poście, gdzie napiszę jak ja dokładnie realizuję trivium w naszej edukacji domowej. Zapraszam do śledzenia i subskrybowania bloga i kanału nauczycielskiego youtube Joanna Chołuj 
oraz mojego kanału youtube OkiemMatki 

inny link przedruk artykułu z przebudzeni (strona niedostępna nadal)

 http://www.klubinteligencjipolskiej.pl/2017/01/nauczanie-trivium-w-praktyce/

napisy z filmu Trivium dzięki Blademu Mamutowi 🙂
więcej info na jego / jej? stronie www.wybudzeni.com

http://trivium.wybudzeni.com/2016/02/20/nauczanie-trivium-trivium-w-praktyce/

linki na moim starym blogu

https://edukacjadomowojezykowa.blogspot.com/search?q=trivium

 

Leave a comment