Metoda holistycznej nauki domowej – 7 tydzień

 

Witajcie,

Oto siódmy post opisujący dokładnie jak przebiega nasza edukacja domowa na zasadzie projektów.

7 TYDZIEŃ

Wprowadzenie:
poza GRA JĘZYKOWĄ rozłożoną na poszczególne dni, stosuję METODĘ PROJEKTÓW OPARTĄ o ZAJĘCIA KREATYWNE.
Zagadnienia z poszczególnych zajęć kreatywnych w danym dniu zawsze się uzupełniają.

Zazwyczaj nie da się zrobić wszystkiego co się planuje.. Ale, to nie szkodzi. Ja te tematy powtarzam i będę powtarzać w różnych wersjach co roku. Można to zmieniać i uzależniać od wieku dzieci, od choroby itd.. 
To jest taki zestaw tematów wiedzy powszechnej.  Wiecej czy mniej? Nieważne. Ale baza musi być. 

Wrzucę potem pełny zestaw tematów, ale w dowolnej kolejności, i nie zsynchronizowanych – takie luźne pomysły jakie mam na poszczególne zajęcia kreatywne. Jeśli chcecie tworzyć coś własnego zapraszam na bloga – będzie wpis. 
A jeśli chcecie już ułożone, zsynchronizowane tygodniami, to zapraszam na wpisy cotygodniowe. Publikuje w miarę realizacji i … czasu na pisanie bloga 🙂

Oto tydzień 7 : mity, archetypy, tradycja, świętowanie. 
Temat zbieżny z podcastem moim, zapraszam do posłuchania. Zwykle robię jakiś podcast lub film zbieżny z tematem jaki robimy na ed domowej. Zapraszam do subskrypcji kanału, będziecie na bieżąco 🙂


Kanał youtube Joanna Chołuj OkiemMatki

1. poniedziałek – Obrazkologia – temat: archetyp św. Mikołaja, mity inne – wróżka Zębuszka, Jakie mamy inne mity?

2. wtorek – Teatrologia –  Jasełka, Można też zrobić przedstawienie o Św. Mikołaju biskupie

3. środa – Eksperymentologia – Maszyny powietrze. Początki. Jakie jak to było?

4. czwartek – Gry  – hmm.. może być Był sobie człowiek.. Mogą być kostki do narracji – mity.

5. piątek – Grosikologia – Historia Polski (i świata) nieudokumentowania. Królowie przed-chrześcijańscy. Lechia. Apokryfy do Biblii.

6. weekend  Artmuz -Robiliśmy pierniki 🙂 Można iść do Etnograficznego muz w Warszawie. zawsze mają zajęcia dla dzieci związane ze zwyczajami bożonarodzeniowymi.

W całym tym tygodniu chciałam pokazać dziecku:

Co to jest mit? Co to jest bajka? O tym, że mit to taka historia, która zawsze ma w sobie Prawdę przed duże P.
Czyli morał.. Można dużo czytać baśni, bajek, mitów. Wybierać szczególnie podobne, pytać co jest podobnego? Zajrzyjcie do teorii bajki Proppa. 

Zawsze w micie bajce i dobrej prozie jest bohater, który czegoś się uczy. PRzechodzi przemianę. Ma pomocników i „utrudniaczy”…
Na pewno rozmawiać z dziećmi o ich filmach i książkach ulubionych. My analizowaliśmy zycie Ninja z Ninjago, Lloyd, Kay itd..
Jeśli oglądacie, wiecie o co chodzi 🙂 to sa bajki, wciąż przekazujące pewien morał, wartości, jest walka dobra ze złem i z człowiekiem samym w sobie.

Albo z ojcem (archetyp typu — kompleks Edypa)
vide — Freud , Jung

Można pójść do kościoła na poranne msze w adwencie. No  i oczywiście w święta. Obserwować archetypy w rzeczywistości. Obejrzeć żłóbek Jezusa, iśc na jasełka.

Grosikologia-historia tym razem. Mówiliśmy o historii przedchrześcijańskiej.
Mam książkę pana Bieszka i bardzo mnie inspiruje. Można oczywiście na zasadzie gdybania.. PRawda? Nie? Na pewno do przeczytania opowieści o Wandzie, Kraku, Popielu..

Korzystałam głównie z książek, które mamy w domowej bibliotece, ze zwykłych podręczników do historii . Jak nie – idźcie do biblioteki albo przeczytajcie coś online 🙂
polecam starocie — ja uważam, że dawna historia była dobrze opowiadana dzieciom w starych książkach (do kupienia na allegro) jak:
– Dzieje Polski, Sz. Kobyliński
– O polskim Chrobotku, H. Januszewska
– Za króla Piasta Polska wyrasta, K.Makuszyński

Jestem tradycjonalistką. Współczesne podręczniki moim zdaniem nie są dobre.
Chaotyczne. Przeładowane wiedzą. Pomijają ważne tematy. Nie uczą logicznie my śleć i „łączyć punktów.”

Polecam przeznaczenie jednej dużej sciany na wielką tablicę historyczną — chronologia wydarzeń w różnych częściach świata wpisywana systematycznie w miarę jak coś czytacie, uczycie się, a nawet wydarzenia z Waszego zycia 🙂 (zdjęcie)

W ramach eskperymentologii mówiliśmy o tym… jak św. Mikołaj może latać 🙂
A raczej o tym jak człowiek zaczął latać – vide playlista o maszynach powietrznych, także patriotycznie o dywizjonie 303. Ale głównie czytaliśmy książki, których o tym mamy kilka we własnej bibliotece. Polecam też album do rysowania (zdjęcie)

Obejrzeliśmy również film o św. Mikołaju biskupie, dokumentalny i rysunkowy. Na tej podstawie zrobiliśmy potem przedstawienie o małym Mikołajku (mój syn nosi to imię 🙂 i dużym Mikołaju. Można zrobić też jasełka.
 
Przydałaby się gra o religii… .Nie mamy takowej. Ale są — o Atlantydzie,
na pewno można użyć kostek – story cubes do opowiadania historii.
http://www.gamesfanatic.pl/2015/10/16/story-cubes-strachy-mity-i-zwierzeta/

Zrobiliśmy własne pierniczki kilkakrotnie, w ramach kultywowania tradycji 🙂

Poniżej zdjęcia  dla inspiracji oraz linki do playlist na kanale nauczycielskim yb Joanna Chołuj:
Uwaga, to mój wybór, ale też nie polega to na tym, by zostawić dziecko z playlistą przed ekranem samo. Przejrzyjcie, i wybierzcie to co Wam pasuje 🙂 !
Umieszczam tam także kontrowersyjne filmy Ale historia, albo Historia bez cenzury.. To playlista dla starszych dzieci lub rodziców.
Wierzę, że nie zostawiacie waszych siedmio, ośmio, dziewięciolatków samych z wyborem filmów do oglądania 🙂

1 . wszystkie playlisty zajęć kreatywno-projektowych
https://www.youtube.com/channel/UCoeHJncqc-sg3xfrjW6Sa8Q/playlists?sort=dd&shelf_id=6&view_as=subscriber&view=50

2. eksperymentologia
https://www.youtube.com/watch?v=9GorqroigqM&list=PLhqwD-V3PE6XmTvHLovQer4sSpVgCmqrc

3. teatrologia
https://www.youtube.com/watch?v=MGkY9oPfAzo&list=PLhqwD-V3PE6VhlPMar5JcNE2VG4DviKOX

4. grosikologia
https://www.youtube.com/watch?v=Q_yyfS8ArLg&list=PLhqwD-V3PE6VdqQ2RgBloGUyUxHfu_xB7

5 obrazkologia
https://www.youtube.com/watch?v=MQFM1MCGWTg&list=PLhqwD-V3PE6XQI3Tho89iTSB3IaWiljis

6. plasmuz
https://www.youtube.com/watch?v=wimWKMNnW7k&list=PLhqwD-V3PE6Vo8b3k3tqK8bgNBNouQjQo