Metoda holistycznej nauki domowej – 6 tydzień

Witajcie,

Oto szósty post opisujący dokładnie jak przebiega nasza edukacja domowa na zasadzie projektów.

6 TYDZIEŃ

Wprowadzenie:
poza GRA JĘZYKOWĄ rozłożoną na poszczególne dni, stosuję METODĘ PROJEKTÓW OPARTĄ o ZAJĘCIA KREATYWNE.
Zagadnienia z poszczególnych zajęć kreatywnych w danym dniu zawsze się uzupełniają.

Oto tydzień 6 : oczekiwanie , cierpliwość, wstrzemięźliwość
Trochę podobny do tygodnia 2 – o minimalizmie, to jest trochę inna perspektywa.

1. poniedziałek – Obrazkologia – temat: Adwent, Post, oczekiwanie, cierpliwość, wstrzemięźliwość

2. wtorek – Teatrologia –  Teatr No Japonia

3. środa – Eksperymentologia -Las. Drzewo. Życie, żywotność roślin. Królestwa natury.

4. czwartek – Gry  – Było sobie życie. Quiz przyrodniczy

5. piątek – Grosikologia – Oszczędzanie. PRzewidywanie. Cd zasad wg książki Liebera, Sztuka liczenia do trzech. Banki, skarpety świnki. Jak oszczędzać i po co. Cierpliwość

6. weekend  Artmuz – Robienie kalendarza adwentowego (trochę późno, ale lepiej późno niż wcale)

W całym tym tygodniu chciałam pokazać dziecku:

Czym jest oszczędzanie. Oraz jakie są cechy, cnoty związane z oszczędzaniem. Omawialiśmy pewne cechy ludzkie, albo typy osób, postaci, które lubią oszczędzać – kto to jest w przyrodzie ? Chomik? Wiewiórka. Jest
wiersz La Fontaine’a o mrówce i koniku polnym całkiem a propos.
Religijnie — na pewno sięgnąć do biblii.
Poza tym chodzi o to, by pokazać sens czekania, przyjemność jaka następuje potem jest większa, niż gdy coś następuje natychmiast.
Tłumaczyłam co to jest Adwent, co to jest post. Kto pości. Jakie religie. Po co. Ile jest dni oczekiwania – adwentu (patrz też mój podcast na ten temat – dla dorosłych )


Można pójść do kościoła na poranne msze w adwencie.Mój młodszy wciąż trochę chory, może udamy się do kościoła tuż przed świętami. To wspaniała tradycja tych mszy porannych oraz robienia lampionów.

Grosikologia czyli historia i ekonomia, edukacja finansowa  było więc  wszystko o oszczędzaniu. W praktyce. Omawialiśmy kolejny słoik z koncepcji – SAVE czyli Oszczędzanie. U nas to jest 2 zł z 11zł (11zł dostaje na tydzień, 1zł na Datki, 8 zł wydatki, 2zł oszczędzanie) Ale można to rozłożyć dowolnie.
Zachęcam do książki. 

Korzystałam głównie z książek, które mamy w domowej bibliotece, ze zwykłych podręczników do historii.

Obejrzeliśmy również sporo filmów nt biologii, nt lasu , akurat dziecko miało to też w książce z 3 klasy – -warstwy lasu. Oglądaliśmy filmy z playlisty esperymentologia (patrz link na dole) największych, najdłużej żyjących drzewach na swiecie itd. Mówiliśmy o życiu, długości życia. O wycinaniu drzew (niepotrzebnym) o tym ile trzeba czekać by wyrósł nowy las. Ile cm na rok rośnie drzewo. Jak się ma czas życia człowieka do życia drzewa, minerałów, zwierząt…
Można zrobic ze starszymi projekt porównania długości życia różnych organizmów naturalnych. My robiliśmy to dawniej.
Dzieci zbudowały las, różne jego warstwy, sekwoje i baobaby – z klocków 🙂
 
Mamy w domu kilka gier nt biologii , może być też quiz nt zwierząt

Zrobiliśmy własny kalendarz adwentowy (właściwie głównie ja.. ) patrz zdjęcia —
polegający na tym by otworzyć karteczkę odpowiedniego dnia, znaleźć według wskazówek niespodziankę słodką, i zrobić jakiś dobry uczynek w danym dniu – z sugestii na kartce, lub własnego pomysłu.

Teatr No to teatr japonski, oglądaliśmy fragmenty spektakli (dzieci to znały, nie pierwszy raz to robiłam. To bardzo ciekawy teatr – inny! Jak pantomima. Dzieci lubią takie odmienności. Można się zabawić w RPG – odtwarzanie podobnych jak na filmie scen, gestów itd. Dobra zabawa. A można samemu to odtworzyć i doprowadzić dzieci do śmiechu 🙂
Teatr No polega na tym, że jest bardzo powolny. Są to bardzo powolne gesty (powolność, oszczędność — to nasz temat przewodni ), minimum gestów, znaczące słowa.. Nie ma znaczenia właściwie co się mówi… Filmy zwykle nie są tłumaczone.
Teatr No na playliście Teatrologia

Poniżej zdjęcia  dla inspiracji
oraz linki do playlist na kanale nauczycielskim yb Joanna Chołuj:
Uwaga, to mój wybór, ale też nie polega to na tym, by zostawić dziecko z playlistą przed ekranem samo. Przejrzyjcie, i wybierzcie to co Wam pasuje 🙂 !
Umieszczam tam także kontrowersyjne filmy Ale historia, albo Historia bez cenzury.. To playlista dla starszych dzieci lub rodziców.
Wierzę, że nie zostawiacie waszych siedmio, ośmio, dziewięciolatków samych z wyborem filmów do oglądania 🙂

1 . wszystkie playlisty zajęć kreatywno-projektowych
https://www.youtube.com/channel/UCoeHJncqc-sg3xfrjW6Sa8Q/playlists?sort=dd&shelf_id=6&view_as=subscriber&view=50

2. eksperymentologia
https://www.youtube.com/watch?v=9GorqroigqM&list=PLhqwD-V3PE6XmTvHLovQer4sSpVgCmqrc

3. teatrologia
https://www.youtube.com/watch?v=MGkY9oPfAzo&list=PLhqwD-V3PE6VhlPMar5JcNE2VG4DviKOX

4. grosikologia
https://www.youtube.com/watch?v=Q_yyfS8ArLg&list=PLhqwD-V3PE6VdqQ2RgBloGUyUxHfu_xB7

5 obrazkologia
https://www.youtube.com/watch?v=MQFM1MCGWTg&list=PLhqwD-V3PE6XQI3Tho89iTSB3IaWiljis

6. plasmuz
https://www.youtube.com/watch?v=wimWKMNnW7k&list=PLhqwD-V3PE6Vo8b3k3tqK8bgNBNouQjQo