🙂

Witajcie 🙂 Świątecznie 🙂 Za dwa dni Wigilia Bożego Narodzenia.
Wesołych świąt

W tym poście opowiem jak ja wymyśliłam w jaki sposób inkorporować ! 🙂
czyli wcielić , czyli dodać elementy koncepcji trivium do naszej edukacji domowej,:)
która już zawiera wiele innych koncepcji…

Bo zasada podstawowa edukacji domowej jest taka:

ISTNIEJE TYLKO JEDNA IDEALNA METODA UCZENIA DZIECI W ED
JEST TO METODA PRZYKROJONA IDEALNIE DO DANEJ RODZINY

takie Zrób to sam.. Więc oto jak wygląda nasze Zrób to sam:

Elementy :

1. unschooling:

– zapewnienie dziecku bodźców w otoczeniu
– zabawa, odkrywanie świata swobodne
– możliwość podążania za swoimi talentami
– ogromna samodzielność dziecka, inicjatywa

2. neurobiologia (wykorzystanie tej wiedzy o mózgu, równomierny rozwój półkul):

– wczesne nauczanie – od poczęcia
– globalne czytanie wg metody Domana
– ewentualnie (ja tego nie robię.. brak czasu) globalna matma wg Domana
– języki obce nowożytne – u mnie 2 które przechodzą w 4 ok 5 roku życia dziecka
– immersja jako metoda nauczania języków
– rozwój mózgu przez rozwój pamięci – piosenki wiersze i in. na pamięć
– muzyka, kontakt z, gra na instrumencie własna lub metoda Suzuki (u nas nie, była klasyczna nauka pianina, ale pewnie będzie wkrótce Suzuki)
– plastyka, technika

3. duchowość, religia:

– codzienne poranne i wieczorne „kółko” – rozmowa, dzień dobry, mówienie o uczuciach, intencjach na dany dzień, wdzięczność, modlitwa, czytanie biblii lub innych ksiąg świętych lub filozofii, czytanie „na chybił trafił — zasad z naszej Księgi Rodziny
– codzienne słuchanie playlisty Na pamięć (link na dole) – tam, min modlitwy i pieśni religijne.
– modlitwa przed jedzeniem (czasem piosenka – link do nagrania na dole)
– w ramach obrazkologii poruszamy tematy związane z religią i duchowością
– dzieci są obecne gdy ćwiczę jogę, albo.. jesli czas!! 🙁 medytuję. Mogą się przyłączyć i czasem to robią.

4. trivium(powiem tylko o pierwszym etapie, moje dziecko ma 9 lat i drugie 2,5)

– czytanie pisanie — metoda globalna dla młodszego, starszy sam się nauczył, gdy stosowałam metodę globalną nauki czytania w językach obcych, całkiem nieswiadoma istnienia metody Domana..

– kopiowanie tekstów — tu ciężko, bo jednak nie lubi pisać, ale przepisuje po jednym zdaniu angielskim i francuskim, lub strofie tygodniowo – z piosenki lub wierszyka, KTÓRY ZNA
Po polsku przepisuje od jednej strofy do kilku dziennie – z piosenki lub wiersza KTÓRY ZNA albo własnie się uczy NA PAMIĘĆ.

– ustna narracja — używam tego z kostkami story cubes w czasie projektów.
oraz wieczorem w czasie czytania książek przez ok 1h — pytam co było w poprzednim rozdziale, zanim zacznę czytac, albo przerywam i pytam co się wydarzyło (sprawdzam zrozumienie). Ale bez nacisku.. Bez przepytywania.

– zapamiętywanie – łączę z kopiowaniem tekstów. jw.
poza tym mam playlistę Na pamięć w youtubie, gdzie wrzucam sukcesywnie rzeczy, które chcę, by dzieci znały na pamięć. Słuchamy tego 1dziennie zwykle po trochu (link na końcu posta) . Czytam też często te same teksty z książki wieczorem albo w ciągu dnia na zasadzie — ja jeden wers – syn dopowiada drugi (tam gdzie rym.. )

słyszenie słuchanie — tegonajwięcej — używam playlist yb, głównie językowych w dniach językowych. Dodatkowo wieczorem playlisty Na pamięć (link na końcu posta) . Słuchanie to też słuchanie lektury na głos — wieczorem codziennie 1h, plus gdzieś tam w ciagu dnia po trochu.

– religia — jak w punkcie o religii nr 3. Nie jesteśmy religijni – katoliccy. Nie chodzimy do kościoła co niedzielę. Jest alternatywnie

– plastyka – zgodnie z projektem ArtMuz – weekendy muzyczno plastyczne. Robimy coś, co wpisuje się w temat tygodnia. Patrz wpisy o Metodzie holistycznej nauki domowej – link na końcu do pierwszego tygodnia.
Ale również dzieci mają każdy dostęp u siebie do podstawowych materiałów plastycznych jak plastelina, kredki, kreda. Oraz w weekend po prostu otwieram szafę w salonie i mogą też wyjać i zrobić projekt jaki im się żywnie podoba niezaleznie od tematu tygodnia..

 – wycieczki – w weekendy wyjścia artmuz, wizyta w bibliotece.. ostatnio rzadko, ale chcę by to było 1 w tygodniu. Kwestia wyrobienia nawyku.

– praca służba — obowiązki domowe, ale nie scisłe, ustalane codziennie, po prostu sprzątanie domu. Pomaganie przy przygotowaniu posiłków.

– dyscyplina — ciekawy temat. Zawsze uważałam, że to konieczne, że nie może być takie laissez -faire.. Tym bardziej że ja jestem samotną matką i mam dwu synów. Ważna jest pozycja ojców dziadków i nauczycieli (syn ma głównie panów nauczycieli , instruktorów na zajęciach – celowo).
Stosuję dyscyplinę pokojową vide kanał yb OkiemMatki (link na końcu postu)
Pilnuje swoich granic, mówię o zasadach. Codziennie. Są one też spisane w Księdze rodziny. Dodatkowo mamy comiesięczne projekty pracy nad wartościami, cechami pożądanymi w charakterze (vide wpis na temat Wartości praca codzienna)
Dyscyplina to też konsekwencja i obowiązkowość i rzetelność, którą dziecko musi obserwować u rodzica, i której od dziecka trzeba WYMAGAĆ.
Dodatkowo ważna jest samodzielność i to, by dziecko było za siebie odpowiedzialne od początku.

– ZABAWA –— musi mieć mnóstwo czasu na zabawę swobodną. Ale o to nietrudno w edukacji domowej 🙂

Przydatne linki :

mój kanał nauczycielski z playlistami wspomnianymi wyżej

mój kanał nt rodzicielstwa i edukacji domowej okiemMatki

metoda holistycznej nauki domowej 1 tydzień – wpis na tym blogu

playlista Na Pamięć

wszystkie playlisty do projektów kreatywnych i do nauki języków obcych

modlitwa przed jedzeniem – śpiewana z ruchu Światło-Życie

 jak uczę 4 języków obcych w domu

cała playlista nt edukacji domowej, gdzie są filmy nt mojego uczenia języków obcych, zajęć kreatywno-projektowych, ważności duchowości,
powodów dla których przeszliśmy na edukację domową, talentu dziecka itd

Leave a comment