Metoda holistycznej nauki domowej – 4 tydzień

Witajcie,

Czwarty post opisujący dokładnie jak przebiega nasza edukacja domowa na zasadzie projektów.

CZWARTY TYDZIEŃ

Tak jak powiedziałam we wcześniejszym poście – jako drugi ważny element poza GRA JĘZYKOWĄ rozłożoną na poszczególne dni, stosuję
METODĘ PROJEKTÓW OPARTĄ o ZAJĘCIA KREATYWNE.
Zagadnienia z poszczególnych zajęć kreatywnych w danym dniu zawsze się uzupełniają.

Oto tydzień 4 : temat przewodni – nienawiść, zazdrość, złość, współzawodnictwo

1. poniedziałek – Obrazkologia – temat: uczucia trudne: nienawiść, zazdrość, zawiść, złość

2. wtorek – Teatrologia –  Romeo i Julia, Szekspir

3. środa – Eksperymentologia – ekosystem leśny, współżycie czy współzawodnictwo? łańcuch pokarmowy. zależności. Życie i śmierć.

4. czwartek – Gry  – Było sobie życie. Quiz o zwierzętach. Może być Ale historia, Historia, Był sobie człowiek.

5. piątek – Grosikologia – Atlantyda. Historia, przekazy. Czemu zatopiona. Podanie o współzawodniczących rodach i zawiści. Biblia – Wieża Babel. Kain i Abel.

6. weekend  Artmuz  – Sztuka pra-cywilizacji. Sztuka tajemnicza. Niewyjaśnione obiekty archeologiczne. — PRzydałaby się wyprawa do Stonehenge 🙂 Póki co, można coś obejrzeć online. Jak to było z niektórymi cywilizacjami. Dlaczego upadały? Co nie tak działo się wśród tych narodów?
Na pewno należy pójśc do lasu i  do zoo, poobserwować przyrodę, ekosystem.

W całym tym tygodniu chciałam pokazać dziecku:

Jaka jest różnica między współpracą i współzawodnictwem. Wierze, że współpraca jest jedyną możliwą przyszlością dla świata. A współzawodnictwo wypływa z teorii przetrwania Darwina, która od początku nie miała racji bytu.
Ludzie powinni funkcjonować jak w ekosystemie. Współpracować. A nie współzawodniczyć w życiu. Można robić zawody, można ćwiczyć sporty. Chłopcy tego potrzebują. Ale naprawdę konkurować można tylko ze sobą. Porównywać się do siebie sprzed kilku dni, miesięcy, lat..

Jesteśmy w edukacji domowej, więc spokojnie moge mówić o złych skutkach oceniania, wystawiania ocen, testowania i koncentrowania się na konkurowaniu. Ale nawet szkolnym dzieciom można powiedzieć, że stopnie nie są najważniejsze.. Choć funkcjonowanie w takim systemie daje w efekcie mnóstwo uczuć trudnych – złość, nienawiść, zazdrość.

Jak sobie radzić z uczuciami ? Czytaliśmy wyjątki z książki pana Kasdepke – Bon ton, i Księga uczuć na odpowiedni temat. Czytaliśmy również książki z serii o Duni. Polecam te książki. można jednak również przeczytać baśń o Kopciuszku i zazdrosnych siostrach, nawet wersję Grimmów z obcinaniem palców.. brr… do czego to prowadzi zawiść…

Korzystałam głównie z książek, które mamy w domowej bibliotece, ze zwykłych podręczników do historii, jeśli chodzi o Atlantydę, można coś wypożyczyć z biblioteki, a Biblię każdy w domu chyba ma..
W tym temacie na pewno należy dużo rozmawiać.
Można też przeczytać fragment ( albo całość jeśli nie znacie) książki „Historia amuletu, autorki Nesbitt, gdzie dzieci przenoszą się na Atlantydę. Ciekawie jest to pokazane..
Ale bez szczegółów.

Obejrzeliśmy również po angielsku i polsku fragmenty sztuki Romeo i Julia, Szekspira. Jest też ciekawa opera. Było też trochę improwizowanych wygłupów rodem z Romeo i Julii… Można łatwo bawić się w RPG – Role Play Games — np scena na balkonie, albo cóż… hmm, ostatnia scena śmierci, albo potyczki młodych chłopców.
Wieczorem zaś czytaliśmy opowiadanie na podstawie tej sztuki z książki tej
http://www.empik.com/opowiadania-dla-dzieci-wedlug-shakespeare-a-opracowanie-zbiorowe,p1045684088,ksiazka-p
Szekspir dla dzieci 

Mamy w domu kilka gier nt biologii , ale przecież mogą to być i gry historyczne.. Chodzi o pokazanie, że zawiść jako uczucie pojawia się głównie u ludzi, gdy brak miłości, rozsądku, zasad, prawa naturalnego. W przyrodzie  żadne zwierze nie zabija , nie niszczy dla przyjemności czy ze złości…

Dzieci były chore, więc znów nigdzie nie poszliśmy. Ale polecam Zoo i po prostu .. las.. Nawet zimą. Czasem właśnie zimą łatwiej poobserwować zwierzęta, te które nie poszły spać.

Poniżej zdjęcia  dla inspiracji jak zrobić zajęcia
oraz linki do playlist na kanale nauczycielskim yb Joanna Chołuj:
Uwaga, to mój wybór, ale też nie polega to na tym, by zostawić dziecko z playlistą przed ekranem samo. Przejrzyjcie, i wybierzcie to co Wam pasuje 🙂 !
Umieszczam tam także kontrowersyjne filmy Ale historia, albo Historia bez cenzury.. To playlista dla starszych dzieci lub rodziców.
Wierzę, że nie zostawiacie waszych siedmio, ośmio, dziewięciolatków samych z wyborem filmów do oglądania 🙂

1 . wszystkie playlisty zajęć kreatywno-projektowych
https://www.youtube.com/channel/UCoeHJncqc-sg3xfrjW6Sa8Q/playlists?sort=dd&shelf_id=6&view_as=subscriber&view=50

2. eksperymentologia
https://www.youtube.com/watch?v=9GorqroigqM&list=PLhqwD-V3PE6XmTvHLovQer4sSpVgCmqrc

3. teatrologia
https://www.youtube.com/watch?v=MGkY9oPfAzo&list=PLhqwD-V3PE6VhlPMar5JcNE2VG4DviKOX

4. grosikologia
https://www.youtube.com/watch?v=Q_yyfS8ArLg&list=PLhqwD-V3PE6VdqQ2RgBloGUyUxHfu_xB7

5 obrazkologia
https://www.youtube.com/watch?v=MQFM1MCGWTg&list=PLhqwD-V3PE6XQI3Tho89iTSB3IaWiljis

6. plasmuz
https://www.youtube.com/watch?v=wimWKMNnW7k&list=PLhqwD-V3PE6Vo8b3k3tqK8bgNBNouQjQo