Metoda holistycznej nauki domowej – 3 tydzień
Witajcie,
Kolejny post opisujący dokładnie jak przebiega nasza edukacja domowa na zasadzie projektów.
TRZECI TYDZIEŃ
(tak tak, drugi dopiero będzie w kolejnym poście. PRzeskoczyłam niechcący)
Tak jak powiedziałam we wcześniejszym poscie – jako drugi ważny element poza GRA JĘZYKOWĄ rozłożoną na poszczególne dni, stosuję
METODĘ PROJEKTÓW OPARTĄ o ZAJĘCIA KREATYWNE.
I to, co ważne, to to, że zagadnienia z poszczególnych zajęć kreatywnych w danym dniu zawsze się uzupełniają.
Oto tydzień 3 : temat przewodni – nasze korzenie, polskość
1. poniedziałek – Obrazkologia – temat: Duma narodowa, wolność, narodowość, kosmopolityzm, emigracja
2. wtorek – Teatr – romantyzm polski, Mickiewicz Słowacki, mesjanizm, słowianofilia,prasłowiańszczyzna
3. środa – polscy naukowcy
4. czwartek – Gry – Polska quiz
5. piątek – Grosikologia – polskość, niepodległość, powstania, walki o wolność, symbole narodowe, dzieci w tym temacie
6. weekend Muzyka Plastyka – Muz narodowe, Muz wojska polskiego,
7 artmuz – polscy muzycy , Cud mniemany, polska sztuka, Chopin
W całym tym tygodniu chciałam pokazać dziecku
Co to jest Polska i polskość. Gdzie są jego korzenie? Wierzę, że jeśli człowiek nie zna korzeni to nie jest w stanie unieść się na skrzydłach i osiągnąć wiele 🙂
Korzystaliśmy w tym tygodniu głownie z multimediów, z youtube.
Wrzucę za chwilę link do playlist, które stworzyłam na swoim koncie nauczycielskim. Tam znajdziecie pod nazwami zajęć projektowo-kreatywnych filmy, z których korzystamy/ W miarę upływu czasu dodaję filmy, które warto obejrzeć do kolejnych tematów.
Korzystałam również z książek, które mamy w domowej bibliotece, ze zwykłych podręczników do historii, książeczek do historii z zadaniami i rysunkami dla małych dzieci. Można zrobić coś plastycznie.. Robiliśmy flagę Polski z kulek krepiny z dwulatkiem, starszy zrobił piękne godło Polski z lego 🙂
Obejrzeliśmy również operę Cud mniemany czyli Krakowiacy i górale w temacie muzyki i teatru jednoczesnie. W temacie teatru polecam odsłuchanie wielkiej improwizacji Holoubka. Dziecko słuchało jak zaklęte. Naprawdę.
Można puścić fragmenty filmu Lawa. Oczywiście fragmenty, można trochę potłumaczyć, ale generalnie to nie za dużo ględzenia 🙂 Film , teatr, recytacje bronią się same. Wiadomo że nie chodzi o to , by 9 latek wszystko rozumiał.
Można potem podyskutować.
Mamy w domu kilka gier nt Polski . I gry polecam. Quiz o Polsce, plus gra nt geografii. Jest też sporo nowych gier na temat historii Polski. Podobno gra Ale historia jest bardzo dobra, ale jeszcze jej nie mamy…
Poniżej zdjęcia dla inspiracji jak zrobić zajęcia
oraz linki do playlist na kanale nauczycielskim yb Joanna Chołuj:
Uwaga, to mój wybór, ale też nie polega to na tym, by zostawić dziecko z playlistą przed ekranem samo. Przejrzyjcie, i wybierzcie to co Wam pasuje 🙂 !
Umieszczam tam także kontrowersyjne filmy Ale historia, albo Historia bez cenzury.. To playlista dla starszych dzieci lub rodziców.
Wierzę, że nie zostawiacie waszych siedmio, ośmio, dziewięciolatków samych z wyborem filmów do oglądania 🙂
1 . wszystkie playlisty zajęć kreatywno-projektowych
https://www.youtube.com/channel/UCoeHJncqc-sg3xfrjW6Sa8Q/playlists?sort=dd&shelf_id=6&view_as=subscriber&view=50
2. eksperymentologia
https://www.youtube.com/watch?v=9GorqroigqM&list=PLhqwD-V3PE6XmTvHLovQer4sSpVgCmqrc
3. teatrologia
https://www.youtube.com/watch?v=MGkY9oPfAzo&list=PLhqwD-V3PE6VhlPMar5JcNE2VG4DviKOX
4. grosikologia
https://www.youtube.com/watch?v=Q_yyfS8ArLg&list=PLhqwD-V3PE6VdqQ2RgBloGUyUxHfu_xB7
5 obrazkologia
https://www.youtube.com/watch?v=MQFM1MCGWTg&list=PLhqwD-V3PE6XQI3Tho89iTSB3IaWiljis
6. plasmuz
https://www.youtube.com/watch?v=wimWKMNnW7k&list=PLhqwD-V3PE6Vo8b3k3tqK8bgNBNouQjQo