szkoły Krishnamurtiego w porównaniu do innych alternatyw

Kocham Krishnamurtiego. Jego nauczanie, sposób mówienia – taki bez przygotowania, bez kartki, bez prezentacji (zresztą to era bez komputerów jeszcze).. Jego powolność filozofa, niespieszność.  I te właśnie uwagi, trochę dobrotliwe a trochę rozczarowane – filozofa, który chce nauczać, ale któremu trudno zrozumieć czasem ludzi, tak totalnie na materialnym prostym materialistycznym poziomie..
I te uwagi..
– Are you second-hand people or.. first-hand people? 🙂
oo.. (czy jesteście ludźmi z drugiej ręki, czy z pierwszej – w sensie – czy wszystko u was pożyczone od innych czy macie jakieś własne przemyślenia?)

– Don’t repeat! Are you repeating after me? Did you just discover this? or learned earlier? Nie powtarzaj! Czy powtarzasz po mnie? Czy własnie to odkryłeś czy nauczyłes sie wcześniej?

Odkryłam go jako filozofa kiedyś, ale wcale nie wiedziałam o jego szkołach. I teraz zastanawiam sie , jak to przebiegało? Niezaleznie czy miało na siebie wpływ Dewey ze swoją szkolną rewolucją progresywną i Krishamurti ze swoimi całkiem podobnymi do Dewey i do demokratycznych szkół.
Dewey zaczął już w latach 90tych dziewiętnastego wieku.

Ciekawe że nikt Krishamurtiego nie cytuje przy okazji mówienia o szkole alternatywne.. Hmm, ciekawe dlaczego? Smutne, i jakby podejrzane.

A na tle innych ruchów to wygląda tak:

  • – John Dewey, już ok 1899r były eksperymentalne jego szkoły przy uniwersytecie
  • – Maria Montessori 1907
  • – Steiner/Waldorf 1919
  • – Summerhill Neila 1921
  • Rousas John Rushdoony zaczął promować homeschooling mając na uwadze religijną edukację dzieci (krytykował zarówno adoptowany pruski model w Ameryce przez Horace’a Mann – lata 1940te – jak i progresywne szkoły Dewey’go)
  • – Sudbury Greenberga 1968
  • – Albany Free School 1969
  • – John Holt – unschooling na dobre rozpoczął się od ok 1970
  • – Pierwsza szkoła Krishnamurtiego powstała w 1973 w Indiach, i zaczeły powstawać inne wszędzie tam, gdzie już istniały fundacje czy organizacje związane z Krishnamurtim.

Wygląda na to, że to była jedna z ostatnich alternatywnych , różniących się od poprzednich idea, ale jednak należałoby ją uwzględnić
Jest podobna do szkół demokratycznych, i trochę do unschoolingu. Jednak jest w niej więcej zacięcia intelektualnego, filozoficznego, którego NIE MA na czym ubolewam, w szkołach demokratycznych.
W OGÓLE UWAŻAM, ŻE SZKOŁY DEMOKRATYCZNE NIE DOŚC ROZWIJAJĄ INTELEKT I DUSZĘ, umiejętności demokratyczne są ważne, ale wiedza, i prawdziwa mądrość to podstawa

Popatrzcie na wpis tu:
https://www.alternativeeducationindia.net/schools
Abeek is a Holistic School of Sustainable Alternative Education that attends to children flowering as Good, Intelligent, Creative and Integrated human beings without loosing their innocence, curiosity and learnability. It runs on the principles of inward freedom and flowering of goodness in children based on the Teachings of J. Krishnamurti.

Abeek szkoła to holistyczna szkoła alternatywnej samodzielnej edukacji,która pomaga dzieciom rozwijać się jako Boskie, Kreatywne i zintegrowane istoty ludzkie, bez tracenia swojej niewinności, ciekawości i pragnienia nauki. Szkoła opiera sie na zasadach wolności i rozwoju dobra w dzieciach w oparciu o nauki J.Krishamurtiego.

O CZEMU U NAS NIE MA JEGO SZKÓŁ?