Niezbędne elementy/warunki dobrej szkoły domowej unschoolingowej:
dla rodziców i ich dzieci.

– wiedza pełna o szkolnictwie alternatywnym w Polsce i za granicą

– znajomosć tekstów filmów na powyższy temat, wyrobienie sobie opinii

– ustalenie własnych rodzinnych potrzeb i celów w edukacji dzieci

– ustalenie własnego światopoglądu i pozwolenie by przechodził on metamorfozy

– ustalenie, że biorę odpowiedzialność za dzieci i ich edukację, aby oddać im większość odpowiedzialności za to

– uczenie dziecka odpowiedzialności za jego edukację (do egzaminow samo musi podejść, i zmobilizować się, należy mu pomagać różnymi sposobami, ale nie wymuszać naukę nie daj boże karami i motywacją zewnętrzną.. )

– wolność, wybór, odpowiedzialność za wybór (np zajęć kreatywnych)

– entuzjazm także właśny albo przede wszystkim

– odkrycie własnych pasji, bycie przykładem unschoolingowym

– zycie wymarzonym życiem, wykonywanie wymarzonego zawodu,

– wzrastanie, rozwój duchowy intelektualny

– zrównoważony rozwój – zadowolenie obu półkul 🙂 zajęcia ścisłe i kreatywne

– kreatywność!! otworzyć się na nią w każdej dziedzinie

– alternatywne spojrzenie na inne aspekty zycia, angażowanie dzieci w te aspekty

– nie ograniczanie się do „domu” w edukacji domowej

– czyli bycie w grupie, kształtowanie postaw wspólnotowych

– danie możliwości grupowego sprawdzania czym jest anarchia i utworzenie zasad oddolnie.

– podstawa to relacje, możliwości nawiązywania relacji nie sztucznie na zasadzie wiekowej ale przez pasje, zbliżony światopogląd itd..

– otwartość na świat i inne światopoglądy

– odwaga życia i podejmowania niepopularnych decyzji, umiejętność uzasadnienia swojego poglądu bez potrzeby kłótni i przekonywania

– nie przenoszenie szablonów edukacji państwowej do domu

– włączenie elementów szkoły demokratycznej — może należenie do takiej, aczkolwiek pięć dni całych to moim zdaniem zbyt dużo

– właczenie elementów szkoły leśnej (kontakt z natura) może należenie do takiej?

– podążanie za dzieckiem , rozpoznanie jego pasji, pomoc w rozwijaniu

– dobre poznanie własnego dziecka – może konsultacje w tej dziedzinie?(ZAPRASZAM www.joannacholuj.pl)

– znalezienie wspólnoty rodzin – w edukacji domowej, alternatywnej, kontakty, wymiana doświadczeń

– rodzicielstwo bliskości

– NVC w praktyce

– czyli nowoczesne wychowanie

– brak presji osiągania, wyścigu szczurów, tony zajęć dodatkowych

– mnóstwo czasu dla dziecka na własne pasje, bycie w domu lub poza –  cwiczenie, realizowanie tego co kocha.. 

– nauka w terenie, przez doświadczenie , wyjścia kulturalne, do lasu, na imprezy

– znalezienie centrum zajęć, które fukcjonuje trochę.. jak szkoła demokratyczna, oferuje wolność, NVC itd, albo bardzo dobre zajęcia kreatywne 
tu : Edukacja Przygodowa, Matplaneta, moje centrum Omnibus i wiele innych

– zaufanie do siebie i dziecka, i naturalnego rozwoju

– brak stresu, kontakt z grupą innych matek, śledzenie wiedzy nt psychologii, neurologii, wiedzy nt mózgu, uczenia się, brak gwałtownych decyzji, zmian

– determinacja cierpliwość optymizm

Leave a comment