Kochani
ZAPOMIJCIE O POPRAWNOSCI JESLI CHODZI O JEZYK POLSKI
nie namawiam do mowienia calkowicie dziwacznie „źle”..
Namawiań do wyluzowania
Do odejscia od nazistowskiego szczucia sie wzajemnie – robisz blad !!
DLACZEGO?
Przyjdzcie posluchac gramatyki polskiej na moim kanale yb – link na fb
ZROBIĘ FILM O POPRAWNOŚCI W RAMACH GRAMATYKI.. ALE JUŻ TERAZ CIĄGLE MÓWIĘ — CHODZI O ŚWIADOMOSĆ A NIE O POWRÓT CAŁKOWITY DO STARYCH FORM.. ALBO SZUKANIE WINNYCH… WYTYKANIE INNYM TEGO CO SAMI UWAŻAMY ZA BŁĘDY…
Jezyk nasz i jezyki innych krajow pokryty jest wieloma warstwami
Zmian naturalnych w gramatyce i fonetyce
Bo ktos nie pilnowal zrodla albo chcial sobie stworzyc „nowe zrodlo”
CHODZI O TO ŻE NIE ODNAJDZIEMY DOKŁADNEGO PEŁNEGO WZORU ŹRÓDŁA.. NIE DA SIĘ.. I CHODZI O TO ŻE NIE WIEMY DOKŁADNIE KTÓRE FORMY SĄ NAPRAWDĘ POPRAWNE A KTÓRE NIE…
WIĘC WYLUZUJMY.. Bądźmy blisko pewnej własnej normy i wyczucia ale nie wytykajmy nic innym. To co wytykamy tylko mówi o naszej traumie.. czymś co nam wytykano do czego nas w dzieciństwie zmuszano…
TO SZUKANIE ŹRÓDŁA… MOŻE BYĆ TAK BARDZO .. SZUKANIEM CZYSTKI KTÓRA RANI DUCHA…
I tak sie stalo w Rumunii ktora w 19!! wieku calkowicie odciela sie od dziedzictwa slowianskiego..zaczela skalpelem wycinac sobie rozne elementy..to sztucznosc to dazenie do zle pojetej „pierwotnosci czystosci”
Dzis ich jezyk jest moim zdaniem ulomny ..bardzo
Francja Anglia.. Reformy..odrzucanie starych form..ujednolicanie..odrzucanie form co wiazaly z przeszloscia…
To byla czystka na masową skale. Mam ciarki na ciele jak mysle o Akademii Francuskiej..
Polski..byly takie tendencje stad wyeliminowano nalecialosci gwarowe a W GWARACH SA ZWYKLE STAROZYTNE NASZE FORMY jak niesę niesą..bierę bierą..
Niosę niosą …JEST WTORNE..
Moze kiedys znajde czas by zrobic artukul o tym jak decydowano i w Polsce o tym co bedzie poprawne co nie..jak celowo utrwalano bledy..jak probowano nazistowsko wytrzebic u dzueci innne formy..
A dzieci..czy te z regionow z pieknymi SILNYMI dialektami czy po prostu te wierne swojej wbudowanej matrycy MOWIĄ ROZNIE
ale czesto TE ICH FORMY SA STAROZYTNE
wedle moich badan..gdy moj syn mowi do mnie
– SZEDŁAŚ… mowi POPRAWNIE…
I tych zagadnien jest miliony..
Czasem konfuzja jest wielka
W artykule o PILCE NOZNEJ powiedzialam – uwazajcie na nazistowska tendencje do poprawiania „bledow” innych..
To nie jest duch slowianski
To nie sprzyja otwartosci
No i coz..
Oczywiście znalazł się ktoś kto „znalazł ” jakiś błąd…
Często tak się dzieje, gdy nie chcemy dotknąć meritum.. Skupiamy się na formie. Krytukujemy „rąbek spódnicy”
Bojąc się odnieść do całości. Odwracając kota ogonem…
Ale też… pozwólcie sobie na błedy.
Ja sobie już dawno pozwoliłam .. bo ZNAM HISTORIĘ JĘZYKA, JĘZYKÓW ŚWIATA… znam matrycę.. wiem co jest naprawdę głęboko poprawne i dlaczego a inne formy muszą być wyluzowane
Są słowa mocy… i słowa które niewiele wnoszą.
Ale przede wszystkim powinien być przepływ i wolność.
Wypadkowa pomiędzy byciem blisko matrycy .. byciem „poprawnym” gramatykiem, a byciem poetą.. wolnym, nadużywającym, wyzywającym… , tworzącym nowe i wyciągającym stare z lamusa…
„Bledy” tylko bledy ucza
Nie będziesz otwartty wolny kreatywny jeśli nie spróbujesz mówić inaczej.. Słuchać z uwielbieniem swoich dzieci.. obcych języków
Nie będziesz wolny jeśli nie zrozumiesz że wszelkie wynalazki i genialne rozwiązania urodziły się z
błędów, pomyłek, celowego przekraczania granicy , zakazów.. wyścia na chwilę poza szablon…
To jak z przykładem o kreatywnośći.. ILE ZNAJDZIESZ ZASTOSOWAŃ DLA SPINACZA BIUROWEGO…
dwa?
pięć ?
JA ZNAJDĘ KILKADZIESIĄT… bo nie boję się myśleć out of the box
i nie boję się poczuć NIEOGRANICZONA ZAKAZAMI I WDRUKAMI
BŁĘDY … uczą głęboko też, psychologicznie …
Ucza – jak bardzo sie zawstydzilam
Czego
Kto mi to i kiedy wdrukowal?
Czy wolno mi odtworzyc archaizmy tworzyć neologizmy?
Na ile jestem wolna?
Dlatego nie ucze polskiego w szkole. Bo ta nauka powinna byc bardziej sluchaniem dzieci
A obecnie nie jest…
Ale być może są już nauczyciele którzy mają odwage to w szkołach robić…
Życzę im POWODZENIA Z SERCA