Nasza Metoda Nauki Wartości i Zasad w edukacji domowej
Witajcie,
W tym poście chciałabym Wam przedstawić metodę nauki
WARTOŚCI i ZASAD moralnych w naszej edukacji domowej.
Zawsze wiedziałam, że to bardzo ważne, by dziecko wyniosło z domu pewien kodeks moralny, etos. By wiedziało czym jest Prawda a czym Dobro.
Natura dziecka, natura ludzka, jest kształtowalna – jeśli rodzice nie zrobią tej podbudowy w domu, i szkoła tego potem nie wesprze, to dziecko będzie posługiwało się w swoim zyciu relatywizmem moralnym, świadomie, albo nieswiadomie.
Wiadomo, że nie ma próżni. Tam gdzie jest brak zasad zawsze pojawia się relatywizm moralny. Czyli reagowanie zależnie od sytuacji, niezależnie od zasad, bez integralności charakteru.
Oprócz tego pojawia się solipsyzm czyli wiara, że świat zewnętrzny nie istnieje, jest złudzeniem , że właściwie ważne jest tylko to co w głowie… Fałszywe założenie.
Mimo, że to myśli tworzą rzeczywistość, to nie znaczy że rzeczywistość jest ułudą. Nie jest. Mimo że jest zmienna.
Pojawia się też satanizm, bo satanizm to po prostu egoizm. Dążenie tylko do swoich własnych interesów, bez spoglądania szerzej , na dobro ogółu. Bo wychodzi się od indywidualizmu, jednostki. Jednostka ma być moralna, ale tą moralnością ma ubogacać społeczeństwo. I ma ją to obchodzić gdy rzuci byle gdzie papierek, gdy wyrzuci śmieci do lasu. Ma jej być niewygodnie.
Sumienie, czyli dusza odpowiednio zaopatrzona w etos – ma podpowiedzieć że to jest złe dla… świata, dla otoczenia. Bo żyjemy we wspólnocie , w ekosystemie, i ostatecznie wszystkie działania jednostek, albo… brak działania… odbijają się na wszystkich.
W uczeniu zasad i wartości najważniejsza dla mnie jest (jak i w innych elementach uczenia dzieci) konsekwencja, determinacja i wiara w sensowność tego co się robi.
Inspirowała mnie oczywiście religia, ale praktycznie przez jakiś czas — autorowie książki Entitlement trap, którzy postulują wprowadzanie i zapisywanie zawsze tych samych zasad rozłożonych na miesięczne okresy.
Czyli co miesiąc nowy zestaw zasad zawisa w widocznym miejscu – i te są przedmiotem ćwiczeń, i rozmów.
To dobry trop. Ale zestaw wydawał mi się arbitralny.
Ostatecznie poszłam za inspiracją Michaela Tsariona i jego Wewnętrznym Zodiakiem.
Teraz mamy rozkład 12 zestawów wartości wedle dwunastu miesięcy zodiakalnych.
Będę je opisywać. Są one spójne z archetypami, najgłębiej zapisanymi w naszej nieświadomości. Mówił o nich Tarot, Kabała, Jung, Freud…
Znaki zodiaku – daty
• BARAN (21.03- 19.04) Wojownik, Pionier
• BYK (20.04- 22.05) Rolnik
• BLIŹNIĘTA (23.05- 21.06) Pisarz, Informator
• RAK (22.06- 22.07) Matka
• LEW (23.07- 23.08) Artysta, Król
• PANNA (24.08- 22.09) Lekarz, Nauczyciel
• WAGA (23.09- 22.10) Mediator
• SKORPION (23.10- 21.11) Mag , Psycholog
• STRZELEC (22.11- 21.12) Odkrywca
• KOZIOROŻEC (22.12- 19.01) Ojciec
• WODNIK (20.01- 18.02) Naukowiec
• RYBY (19.02- 20.03)Mistyk Filozof
O tym jak dokładnie przebiega wprowadzanie miesięczne tych zasad/wartości/archetypów w naszej edukacji domowej, po tym jakie wartości, cechy charakteru odpowiadają poszczególnym archetypom, będe opowiadać w kolejnych wpisach
Zapraszam do śledzenie i subskrypcji bloga oraz kanału yb joanna chołuj nauczycielski
joanna chołuj OkiemMAtki
Playlista Nauka Etosu
https://www.youtube.com/watch?v=Ymzd6WFRJX0&list=PLhqwD-V3PE6Um2xzNcUThBBRqkxZYSbg_
Oto film, który zrobiłam o wartościach na podstawie zodiaku.